NATUUR BUITEN VAN BINNEN VOELEN ...

Wandelen tegen depressie

08-01-2022

Blijer dankzij wandelen

Voor niet al te heftige depressies is wandelen vaak een onderdeel van therapie. Dit heeft te maken met endorfines en gelukshormoon serotonine dat vrijkomt bij lichaamsbeweging. Heb je last van slapeloze nachten? Ook daarvoor biedt een wandeling de uitkomst! Natuurlijke geluiden en beelden zetten ons parasympatisch zenuwstelsel aan, waardoor we sneller tot rust komen en onze innerlijke ritmes, zoals de biologische klok, meer volgen. Hierdoor lukt in- en doorslapen beter en verbetert de kwaliteit van je nachtrust. En dat verbetert dan weer je humeur.

Shinrin-yoku: bosbaden

Het Japanse 'shinrin-yoku', wat 'bosbaden' betekent, is een vorm van therapie die mensen helpt om bewuster, gezonder en minder stressvol te leven. Je wandelt heel rustig door het bos en probeert alles in je op te nemen. Prikkels van buiten het bos, bijvoorbeeld van je telefoon, laat je zo min mogelijk tot je doordringen.

Het is bewezen dat na een tijdje wandelen tussen de bomen je bloeddruk en hartslag omlaaggaan, je immuunsysteem en energielevel een boost krijgen en je stressniveau flink vermindert. Ook nemen sterke gevoelens van angst en boosheid af. Wat het bos wel niet voor je kan doen!  Ga ook eens bosbaden.  

Wandelogie ...