BELEEF BUITEN VAN BINNEN..

In 5 stappen naar een gezondere werkomgeving en werkplek

04-12-2021

Stap 1. Stimuleer een ergonomische werkhouding

Een ergonomische zithouding iets wat werknemers zelf moeten oplossen? In eerste instantie natuurlijk wel, maar als werkgever of HR-manager kun jij ze zeker motiveren om een ergonomische werkhouding aan te nemen. Niet alleen met de juiste apparatuur, maar ook met de juiste informatie. Dat wil je als leidinggevende stimuleren! Want een goede zithouding verhoogt het energieniveau, verbetert de bloedsomloop, vermindert lichamelijke klachten én de kans op sportblessures. 

Stap 2. Zorg dat werknemers óók thuis gezond werken

Zoals hierboven genoemd, stelt de Arbowet dat werkgevers verplicht zijn om een veilige en gezonde werkomgeving voor hun werknemers te creëren. Dat geldt niet alleen op de werkvloer, maar ook thuis! Hoe faciliteer je als werkgever of HR-manager een fijne en gezonde werkplek? 

4 tips om een gezonde thuiswerkplek te bevorderen:

  1. Stimuleer een goede werkhouding;
  2. Bied goede kantoorspullen aan;
  3. Blijf geïnteresseerd;
  4. Bespreek de risico's van thuiswerken.

Wist jij dat een gezonde thuiswerkplek leidt tot minder stress, meer bewegen én een gezondere werkhouding? Belangrijk dus! Lees daarom hier de uitgebreide tips over het goed inrichten van een thuiswerkplek:

4 tips om een gezonde thuiswerkplek te bevorderen

Wat kun je als werkgever doen om het thuiswerken zo gezond mogelijk te houden? We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet. Zo bevorder jij een gezonde thuiswerkplek voor werknemers!

Tip 1. Stimuleer de juiste werkhouding
Een ergonomische werkhouding is heel belangrijk voor een gezonde werkomgeving. Dit zorgt er namelijk voor dat werknemers productiever en gezonder zijn. Als je een goede zithouding hebt neemt je energieniveau toe, verbetert je bloedsomloop en verminder je automatisch pijn. Benieuwd naar hoe je werknemers motiveert? Geef ze dit advies mee!

Tip 2. Bied goede kantoorspullen aan
Bied werknemers de mogelijkheid om kantoormeubels of accessoires te lenen van het kantoor, zoals een verstelbare bureaustoel of een tweede beeldscherm. Of geef de mogelijkheid om deze via werk aan te schaffen. En heb jij al zit-stabureaus op werk?

Tip 3. Blijf geïnteresseerd
Blijf interesse tonen in je werknemers. Bel je werknemers regelmatig op om een praatje te maken of te vragen of je ergens bij kunt helpen. Het kan namelijk zo zijn dat werknemers werkstress ervaren als ze geen gezonde werkplek hebben. En hoe langer deze klachten voortduren, hoe meer kans op een burn-out en langdurig verzuim. Dat wil je natuurlijk niet! Benieuwd hoe je als werkgever kunt bijdragen aan het verminderen van werkstress?

Tip 4. Bespreek de risico's met elkaar
En belangrijk: bespreek de risico's van thuiswerken met elkaar. ArbodNed wijst een aantal gevaren van thuiswerken aan. Bedenk samen met het team manieren om deze risico's te voorkomen:

  1. Het vervagen van de grens tussen werk en privé
  2. Overwerken om te compenseren voor minder productieve werkuren
  3. Het minder goed vast kunnen houden van een teamgevoel
  4. Minder goed op afstand kunnen samenwerken en leidinggeven
  5. Minder bewegen en minder ritme in maaltijden en tussendoortjes
Wandelogie ...