NATUUR BUITEN VAN BINNEN VOELEN ...

Hoe word ik psychisch fitter?

14-12-2021

U kunt zelf een aantal dingen doen om u beter te gaan voelen:

  • Probeer zoveel mogelijk regelmaat in uw leven te houden
    • Probeer steeds op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan.
    • Sta op tijd op en kleed u aan.
    • Probeer een rustige invulling te geven aan uw dag.
    • Eet drie keer per dag op vaste tijden.
    • Blijf als het kan werken. Dat geeft afleiding en structuur.
  • Ga elke dag minimaal een half uur bewegen. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen, tuinieren of hardlopen.
    Kies activiteiten die u leuk vindt en die u makkelijk kunt inplannen in uw dagelijks leven.
  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Misschien ziet u er tegenop om bij vrienden of familie langs te gaan. Probeer het toch te doen. Vaak bent u achteraf blij dat u geweest bent. Het kan ook helpen om te praten over uw zorgen met familie of vrienden.
  • Bedenk prettige activiteiten. Doe dingen die u leuk vindt. Zonder doel of nut, maar gewoon omdat u er op dat moment zin in heeft.
  • Neem geen alcohol of drugs. Ze kunnen psychische problemen veroorzaken en verergeren.
  • Piekert u veel? Schrijf iedere dag op waar u over piekert. Het opschrijven helpt om uw gevoelens te begrijpen en oplossingen te vinden. Na het opschrijven kan het fijn zijn om even te ontspannen. Maak een wandeling of ga fietsen.
  • U kunt proberen om uw manier van denken te veranderen. Als u vaak negatief denkt, zult u zich somberder of angstiger voelen. Als u positieve gedachten heeft, voelt u zich lekkerder. U durft meer en doet meer. Denk vooral aan de dingen die goed gaan.

Wil je erover praten?

Wandelogie ...